STUDENTJOB BLOG

Så kan Print-on-Demand ge dig ett extrajobb

Drömmer du om ett extrajobb på sidan av studierna, vill du dryga ut månadsinkomsten eller har du en cool design som fler människor bara måste få ta del av? Oavsett vad ditt motiv är till att starta en verksamhet som bygger på Print-on-Demand så kan detta koncept hjälpa dig att tjäna en extra slant i månaden. I det här blogginlägget går vi igenom begreppet, det vill säga vad det innebär och hur det fungerar. Vi kommer även gå igenom några saker som är viktiga att känna till innan du börjar jobba extra med Print-on-Demand.

Vad är Print-on-Demand?

Print-on-Demand, som i vissa fall kallas för behovstryck på svenska, är en tryckteknik och metod som på sistone har blivit allt vanligare. Processen bygger på att du arbetar nära med en leverantör som anpassar produkter med din egen design åt dig. De färdigtryckta produkterna kan sedan säljas under ditt eget varumärkes namn. Print-on-Demand är särskilt vanligt bland företag i uppstartsfasen och privatpersoner som ägnar sig åt verksamheten som en hobby eller som ett extrajobb på sidan av andra huvudsakliga sysselsättningar.

Hur fungerar det?

Det som är unikt med Print-on-Demand är att en produkt inte färdigställs förrän dess att en beställning av den har gjorts. Det är med andra ord efterfrågan som styr vilka artiklar som ska tryckas och när. En process som inleds efter det att en beställning av en viss produkt gjorts i din e-handelsbutik. Det faktum att artiklarna trycks på efterfrågan gör att du inte behöver ansvara över ett varulager, något som annars kan kosta både tid och pengar. Den leverantör du väljer att samarbeta med förser dig med white-label-produkter. White-label innebär att produkterna i fråga är omärkta vilket gör att ditt namn och din design enkelt kan tryckas på dem. Det är även leverantören som ansvarar för att de färdiga produkterna levereras till din kund.

 

Så kan Print-on-Demand ge dig ett extrajobb

En white-label sweatshirt, det vill säga en omärkt sweatshirt som du är fri att designa själv.

Fördelar med Print-on-Demand som extrajobb

Som tidigare nämnt gör Print-on-Demand det möjligt för dig att sälja varor utan att du själv behöver förvara dem. Att ansvara för ett lager kan vara kostsamt i fråga om både tid och pengar, något du som student kanske inte har så mycket av för tillfället. Istället för att fokusera på att underhålla lagret och lagersaldo kan du till exempel lägga mer tid på dina studier, ditt jobb eller att skapa nya, coola designer att sälja. Utan varulager är det dessutom enklare att spontant ändra en design på produkterna utan att riskera att gå med förlust på grund av redan inköpta varor. 

Med Print-on-Demand är det också, precis som vi nämnde tidigare, den leverantör som du väljer att samarbeta med som ser till så att dina produkter trycks och slutligen levereras till kunden. Det här innebär alltså att du som student eller i uppstarten av din karriär inte behöver ansvara för tryckmaskiner eller sluta avtal med fraktbolag. Tack vare Print-on Demand behöver du inte heller ligga ute med pengar eller betala leverantören i förskott eftersom produkter trycks efter det att de har sålts. Det här betyder också att du inte behöver förhålla dig till några krav gällande minsta beställningskvantitet och köpa in en större mängd produkter som du inte vet säkert att du kommer få sålt.

 

Viktigt att tänka på innan du sätter igång

Innan du sätter igång med Print-on-Demand som nytt extrajobb finns det några viktiga saker som kan vara bra att ta tag i. Här nedan går vi igenom några av dem:

Hitta en nisch och välj produkter därefter

Det första du behöver göra är att komma fram till vilken nisch du vill satsa på. Här handlar det om att hitta balansen mellan dina egna intressen, marknadens efterfrågan samt eventuella konkurrenter. Du måste med andra ord välja en riktning som du själv tycker är spännande och utmanande och samtidigt granska vilka produkter som efterfrågas på marknaden. Dessutom bör du undersöka konkurrensen för att säkerställa att det finns plats för ytterligare en aktör inom samma nisch. Därefter är det dags att välja vilka produkter du vill erbjuda och dessa måste även anpassas efter din målgrupp.

Utforma en bra e-handelswebbplats

För att besökarna av din webbutik ska känna sig lockade till att köpa dina produkter behöver din e-handelswebbplats vara utformad på bästa möjliga sätt. Det räcker inte med att den är visuellt tilltalande utan den måste även vara funktionell. Satsa därför på en användarvänlig hemsida. Om du själv inte är ett proffs på att utforma webbplatser kan det vara bra att ta hjälp av någon kunnig, det kommer med största sannolikhet att gynna dig i slutändan. 

Samarbeta med en pålitlig leverantör

Ett samarbete med en oseriös leverantör kan få förödande konsekvenser så det är viktigt att du väljer en leverantör som du kan lita på. Ni kommer att arbeta nära varandra och därför är det viktigt att samarbetet fungerar bra. Var därför försiktig med att ta första bästa leverantör, ha istället lite is i magen och gör research. När du väl har gjort ditt val av tillverkare så står det inte heller skrivet i sten att ni måste jobba tillsammans livet ut. Du kan alltid byta leverantör om kommunikationen och samarbetet inte fungerar som önskat mellan er. 

Sätt upp en marknadsföringsstrategi

Det kommer alltid att finnas konkurrenter så för att sticka ut ur mängden gäller det att marknadsföra ditt varumärke på rätt sätt. Samla idéer från andra företag som du tycker marknadsför sig på ett bra sätt och sätt sedan, utifrån det, ihop en strategi som du tror kan fungera för dig. I dagens digitaliserade samhälle är det lätt att fokus hamnar på onlinemarknadsföring, men glöm inte bort att offline marknadsföring ibland fungerar minst lika bra.

Granska och analysera dina resultat

Sist men inte minst är det också viktigt att följa upp dina resultat när du väl är igång med Print-on-Demand. Genom att granska och analysera resultaten kan du få en god förståelse för vad som fungerar bra och inte. Det här arbetet gör det lättare för dig att lära känna din egen verksamhet och kan också ge dig många bra lärdomar inför framtiden. I fortsättningen kan du sedan bygga vidare på det som visat sig vara lönsamt för din verksamhet och tänka om kring det som inte varit lönsamt.

Tips på produkter att sälja med Print-on-Demand

Några av de vanligaste produkterna att sälja med hjälp av Print-on-Demand idag är T-shirts, hoodies, muggar och tygpåsar. Det samtliga dessa föremål har gemensamt är att de alla är mycket användbara, en viktig faktor för att någon ska vilja köpa dem.

Släpp lös din kreativa sida och designa egna tröjor eller tygpåsar och låt sedan den som vill bära runt på din unika design och stötta din verksamhet. Hur häftigt hade det inte varit att se dina egna produkter användas av vänner och familj eller kanske till och med av främlingar ute på stan? Med Print-on-Demand är det inte alls omöjligt! 

Kom igång med din egen verksamhet

Print-on-Demand är en bra metod för dig som är på jakt efter ett extrajobb och som ännu inte hunnit skapa en stor kundgrupp. Det finns många fördelar med denna metod, bland annat att du slipper ansvara för ett lager och att din leverantör både sköter tillverkningen och frakten av de färdiga produkterna till din kund. Innan du kör igång med din verksamhet finns det några viktiga saker att tänka på, till exempel vilka produkter du ska fokusera på, valet av leverantör och hur du ska kunna skapa en så användarvänlig webbutik som möjligt. Det kan kännas överväldigande till en början men när du väl kommit igång med din e-handel och verksamheten rullar på behöver du inte lägga så mycket tid på den. Pengarna kommer automatiskt in varje gång någon köper en av dina produkter, allt du behöver fokusera på är att ta fram den mest tilltalande designen av alla.

Dela den här artikeln

Populära inlägg

Registrera med StudentJob nu

Vill du hålla dig uppdaterad om de senaste jobben för studenter? Registrera dig gratis på StudentJob.

Registrera